V pračasih se je človek – kot danes še vedno večina živali – zvečer zavlekel v svoj brlog, jamo ali pa kakršno koli drugo zavetje, ki ga je potreboval za miren in varen spanec. Kot kažejo raziskave, v nas še vedno kroži nekaj tiste prakrvi, ki za resnično dober spanec potrebuje zelo specifične pogoje, predvsem pa udobno posteljo. spanjeTi se sicer v splošnem razlikujejo od posameznika do posameznika, zato je lahko spanje v dvoje tudi velik izziv za par z različnimi potrebami. A nekaj drži – v svojem brlogu se moramo še vedno počutiti varne, zato pa moramo poskrbeti za vse svoje čute.


Dotik

Koža je naš največji organ, zato je prav, da jo pred in med spanjem malo pocrkljamo. Prijetno hladna soba (strokovnjaki priporočajo okoli 18 stopinj) in udobna oblačila, ravno prav trda vzmetnica ter kakovostno pokrivalo in blazina prispevajo k boljšemu spanju.

Vid

Se vam dogaja, da se prebudite tik preden zazvoni budilka? Ljudje imamo notranjo uro, ki posnema naravne cikluse dneva in noči. Zato si na primer ljudje, ki delajo v nočnih izmenah, težko opomorejo od takšnega urnika. Mrežnica v očesu zazna svetlobo in sporoči možganom, da je čas za prebujanje. Zato svetloba v spalnici vpliva na kakovost spanja, znanstveniki pa ugotavljajo, da lahko moti spanec tudi svetloba, ki jo oddajajo različne elektronske naprave npr. budilke, mobilni telefoni in podobno.

Sluh

Možgani tudi v spanju še vedno zaznavajo in predelujejo zvok. Zaradi hrupa se lahko tudi predramite, premikate, preskakujete med stadiji spanja ali pa se vam celo spremenita srčni utrip in krvni pritisk, pa se tega zjutraj ne boste niti spomnili. Znanstveniki so prišli do zanimive ugotovitve, da je pomen zvoka ključen za to, kako nanj reagiramo tudi v spanju. Tako na primer mamice ne bo prebudilo niti glasno smrčanje, dovolj pa bo že tih zvokec njenega dojenčka, da se bo predramila.


Vonj

Vonj po sivki pomirja, zaradi česar jo že dolgo časa povezujejo z mirnejšim spancem in jo priporočajo tudi v primeru nespečnosti. Približno tri četrtine anketiranih ljudi poroča tudi, da bolje spijo, kadar se pogreznejo v sveže oprano posteljnino. Dišave oziroma vonjave, ki jih vdihujete med spanjem, pa lahko vplivajo tudi na to, kako se počutite, ko se zbudite.

Okus

Na kakovost spanca vplivata tudi hrana in pijača, ki ju užijete v urah pred spanjem. Po takšnem vplivu so znane poživilne pijače, kot so kava, črni čaj ter energetski napitki. Čeprav za alkohol velja, da pomaga zaspati, pa ta sicer ovira trajanje in globino spanca, tako da se lahko kljub vsemu zbudite precej bolj utrujeni, kot bi pričakovali.

Sto ljudi, sto različnih okusov

Seveda pa so to vse le splošna vodila, saj smo si ljudje različni tudi ko pride do spanja. Zato je pomembno, da vsak najde tiste pogoje, ki jih potrebuje sam. Za nekatere bo to tudi velika količina fizične aktivnosti, veliko časa na svežem zraku ali pa meditacija in vizualizacija pred spanjem.

Pa lahko noč.


 

Komentiraj

Ne zamudite zanimivih vsebin: