Debelost je ena od bolezni sodobnega časa, za katero trpi vse več otrok. Otrok s prekomerno telesno težo ima večje tveganje za nastanek številnih bolezni kasneje v življenju. Spopada se tudi z nizko samopodobo in občutki manjvrednosti. Debelost ga lahko vodi v depresijo ali motnje hranjenja.


Kako preventivno delovati, da preprečimo debelost pri otroku?

Debelost pri otroku je lahko podlaga za nastanek sladkorne bolezni, srčno-žilnih bolezni in raka kasneje v življenju. Otrok s prekomerno telesno težo se sooča tudi s številnimi psihosocialnimi težavami. Po navadi ima nizko samopodobo, občutke manjvrednosti, je plah in negotov, ga je sram in doživlja občutke krivde. To se lahko navzven izrazi kot slabši šolski rezultati, vedenjske težave (npr. samodestruktivnost), depresija in motnje hranjenja (anoreksija, bulimija, prenajedanje). Debelost je konec koncev tudi veliko gospodarsko in socialno breme – ljudje s prekomerno telesno težo potrebujejo več zdravstvenih storitev in so lahko delovno nezmožni.

Debelost in otroci

Kako pomagati takemu otroku?

Pomagamo lahko tako, da ga spodbujamo k zdravemu odnosu do prehranjevanja in telesne dejavnosti. Pri uvajanju sprememb ne smemo hiteti – bodimo potrpežljivi in jih uvajajmo počasi. Znano je, da diete za otroke, ki se jih lotimo na lastno pest (brez nadzora strokovnjaka), ne prinašajo uspehov. Tudi siljenje v šport ne obrodi sadov. Naš pristop do otroka, ki se spopada z debelostjo, naj bo celosten. Če jim sami ne zmoremo pomagati, poiščimo strokovno pomoč.

Privzgojimo mu zdrave prehranjevalne navade

Otroška debelost v večini primerov izvira iz neravnovesja med hrano, ki jo zaužije, in energijo, ki jo porabi. Tak otrok se torej prehranjuje nepravilno in prekomerno ter je nezadostno telesno aktiven. Zdrave prehranjevalne navade mu moramo privzgojiti že doma, znotraj družine, pri čemer smo mu zgled tudi sami. Pomembno je, da otroka pripeljemo do tega, da je sposoben samostojno izbrati zdravo hrano in pravilno razporediti dnevne obroke. Znati mora torej prepoznati, kakšna količina hrane je primerna zanj. Naučimo ga, kako kulturno jesti in da je treba ob dobri hrani tudi uživati.


Kako ga spodbuditi, da bo zdravo jedel?

Otrok naj ima na razpolago veliko sadja in zelenjave vseh vrst ter polnozrnate izdelke. Mlečni izdelki naj bodo manj mastni, od mesa pa mu čim večkrat postrezimo pusto meso in perutnino. V jedilnik pogosteje uvajajmo tudi ribe in stročnice. Omejimo mu pitje sladkih pijač – namesto njih naj pije veliko vode – ter premastne in presladke hrane. Naučimo ga, kakšna velikost obroka je primerna zanj.

Je treba nezdravo hrano popolnoma izločiti?

Odgovor je ne. Nezdravo hrano sicer odstranimo iz omar, vendar jim občasno vendarle privoščimo čips ali kakšno sladko pijačo. S tem se bomo izognili prepirom. Če otrok ne bo izpostavljen nezdravi hrani, je ne bo jedel (vsaj doma). Nezdravo hrano lahko dobi drugje, a važno je, da je doma pri njej omejen. Vedno imejmo na razpolago prigrizek, s katerim si lahko otrok poteši lakoto (npr. banano, jabolko, grozdje, borovnice, surov korenček in papriko z dvema žličkama lahkega namaza).

Spodbudimo jih h gibanju – kako?

Vsak otrok bi se moral dnevno gibati vsaj eno uro. Pri tem je zelo pomemben naš lasten zgled: po službi se ne usedimo pred televizijo, ampak se začnimo gibati tudi sami. Otrok naj izbere telesno dejavnost, ki ga bo veselila in ob kateri se bo zadihal: kolesarjenje, igra z žogo, hitra hoja, skakanje … Na začetku bo vse to samo igra, kasneje pa bo preraslo v bolj organizirano dejavnost. Poleg hujšanja ima šport še številne druge koristi – manj stresa, okrepljene kosti, nizek krvni tlak in pozitivno samopodobo.

Komentiraj

*****************