Časi, ko so se otroci s prijatelji na domačem dvorišču igrali skrivalnice, skakali ristanc ali gumitvist in se lovili s kolesi, so minili. Iz leta v leto postajajo generacije otrok vse bolj zasvojene z računalniki, telefoni, videoigrami in gledanjem televizije. Celo v šolah namenjajo telesni vzgoji vse manj ur.


In vendar je prav telesna dejavnost za otroke bistvenega pomena: gibanje krepi mišice in kosti, poskrbi, da otrok ponoči bolje spi in čez dan ostane buden. Če privzgojimo pozitiven odnos do gibanja že majhnemu otroku, bo tudi v obdobju odraščanja kot najstnik ohranil normalno telesno težo, kljub hormonskim spremembam, zagonu rasti in vplivu vrstnikov. Telesno dejaven otrok se bo razvil tudi v dejavno in telesno dobro pripravljeno odraslo osebo. Sedeč način življenja je neizbežno povezan s porastom telesne teže in spremljajočimi zdravstvenimi težavami. Če ne želite, da bi bil med žrtvami sedečega načina življenja tudi vaš otrok, začnite ukrepati takoj.

Otrok in računalnik
Uporabo vseh naprav, ki spodbujajo sedeč način življenja, morajo starši omejiti!

Bodite dober zgled otroku

Veliko lažje delo boste imeli, če boste dali otroku zgled sami. Namesto da se v drugo nadstropje peljete z dvigalom, z otrokom tekmujta, kdo bo prišel prvi peš po stopnicah. Ko se odpravljate po nakupih, ne parkirajte avtomobila tik pred vhodom v trgovino. Nikoli ne dajte otroku občutka, da sta hoja in gibanje kazen ali nekaj neprijetnega in odvečnega. Poskrbite, da bo vsa družina sodelovala v zabavnih dejavnostih, kot so plavanje, pohodi v naravo ali kolesarjenje. Otrokova motivacija bo veliko večja, če bo videl, da oče in mati uživata v športu. Ne nazadnje igre z otrokom ne krepijo le telesa, temveč tudi medsebojne družinske vezi.

Omejite uporabo računalnika in televizije

Za vedno bolj sedeč način življenja bi lahko našli vrsto opravičil, nedvomno pa sta največja krivca televizija in računalnik. Gledanje televizije je neposredno povezano z debelostjo. Otroci, ki preživijo pred ekranom več kot pet ur na dan, imajo osemkrat večjo verjetnost, da postanejo debeli, kot njihovi vrstniki, ki gledajo televizijo manj kot dve uri na dan. Odnos otroka do televizije, računalnika in mobilnega telefona je v veliki meri odvisen od staršev. Uporabo vseh naprav, ki spodbujajo sedeč način življenja, morajo straši omejiti!


Spodbujajte gibanje nasploh, ne telesne vadbe

Da je otrok telesno dejaven, ni treba, da je član športnega društva ali da se intenzivno ukvarja s plesom. Nekateri otroci veliko bolj uživajo v netekmovalnih dejavnostih. Poskušajte ugotoviti, na katerem področju je otrok najmočnejši. Če ga na primer zanima umetnost, se odpravite na sprehod v naravo in zbirajte material, iz katerega bo pozneje lahko izdelal kolaž ali sliko. Če rad pleza, ga peljite na igrišče s plezali ali v telovadnico na plezalno steno. Z otrokom, ki rad bere, pa se odpeljite v knjižnico s kolesom.

Otroške igre
Kakršnakoli telesna dejavnost je za otroke bistvenega pomena, še posebej v naravi.

Če se vam zdi, da je otrok nadarjen za določeno vrsto športa in bi ga radi vpisali v klub ali drugo obliko organizirane vadbe, se pred tem pozanimajte o naslednjem:

  • koliko časa bosta morala vi in otrok nameniti športni dejavnosti in treningom
  • koliko stane članarina, oprema in kakšni so drugi stroški, povezani s to športno dejavnostjo
  • značilnosti športa: zahteve po vzdržljivosti, moči, hitrosti, koordinaciji
  • je otrok dovolj telesno zrel
  • kakšna je kakovost vodenja
  • kakšne koristi bo imel od tega otrok.

Zgodnji začetki

Energijo, ki kar vre iz vašega živahnega malčka, lahko s pridom usmerite v doživljenjsko ljubezen do telesne dejavnosti in gibanja. Pokažite mu, kako skače zajček, kako leti orel in kako pes maha z repom. Živahni otroci ljubijo napete, raznolike igre.

  • Igrajte se dobre stare ‘kavboje in Indijance’ ali ‘ravbarje in žandarje’. Če se ne spomnite več pravil, si jih preprosto izmislite ali pojdite v knjižnico in si izposodite knjigo iger.
  • Kadar se podite z njim naokrog, naj tek ne bo le navaden tek: tecite kot gorila, hodite kot pajek, skačite kot zajček in se raztegujte kot mačka.
  • Osrednja tema družinskih počitnic naj bo šport: smučajte, plavajte, pojdite v hribe, kolesarite, potapljajte se in kampirajte. S seboj vzemite frizbi in žogo in se med postanki pozabavajte z njima.
  • Hišna opravila naj ne bodo nadležna obveza, temveč zabavno tekmovanje: Kdo bo populil največ plevela.
  • Dejavnosti menjajte vsak teden, da se otrok ne bo dolgočasil. Štejejo tudi kratki trenutki na otroškem igrišču, počivališčih in podobno. Pomembno je, da ste skupaj kot družina.

Z vključevanjem telesne dejavnosti v vsakdanje življenje otroka že v najzgodnejši starosti postavljajo starši temelj zdravih gibalnih navad v poznejšem življenju in tako pomembno prispevajo k splošnem izboljšanju javnega zdravja prihodnjih generacij.


Komentiraj

*****************