Razvoj dojemanja samega sebe poteka celo otroštvo. Malček se že zaveda samega sebe, vendar domneva, da svet vidimo tako kot on. Pri starosti pet do šest let se zna že natančneje opisati in se zaveda, kako je povezan z ljudmi, ki ga obkrožajo.


Otrok se že takoj po rojstvu začne zavedati, da s svojim vedenjem lahko vpliva na druge in pri njih sproži odziv. Novorojenček kmalu opazi povezavo med svojim jokom in prihodom staršev k posteljici, to strategijo pa s pridom izkorišča.

Otrok in dojemnaje samega sebe

Pridobivanje nadzora nad lastnim telesom

Pri treh mesecih starosti nam dojenček vrne nasmešek, kar pomeni, da se zaveda, da smo mi in on dve različni osebi. Nasmešek je namreč njegova lastna odločitev in odraz zavedanja, da lahko sam nadzoruje svoje telo. V obdobju med tremi in šestimi meseci dojenček uživa v tem, da ima nadzor nad predmeti, ki jih že lahko prime, z njimi maha, povzroča hrup ipd. Pri šestih do devetih mesecih že lahko sedi brez opore in seže po igrači. Dejstvo, da je sposoben uskladiti zaznave, željo in dejanja, mu ugaja in sproži še večje veselje.

Kdaj se otrok zave, kako mu je ime?

Okrog enega leta starosti postajajo otrokove sposobnosti mišljenja vse boljše. To mu omogoča, da razume povezavo med vzrokom in posledico ter v skladu s tem izpelje postopke. Do igrače, ki je postavljena na brisački, a je izven njegovega dosega, bo prišel tako, da bo k sebi potegnil brisačo. V tem obdobju se začne zavedati tudi, da njegovo ime označuje samo njega in nikogar drugega. Svoje ime je v preteklosti že večkrat slišal, vendar se še ni dovolj zavedal samega sebe, da bi vedel, da ime ne označuje druge osebe ali predmeta, pač pa njega samega.


Izbruhi togote

V starosti dveh do treh let postane otrokovo dojemanje sebe tako izrazito, da ne misli več na druge. Za to obdobje so značilni izbruhi togote, ko se malček ne želi sprijazniti z dejstvom, da je nekaj, kar hočete vi, pomembnejše od tega, kar hoče sam. V starosti treh do štirih let otrok pozna svoje ime, starost in spol. Če ga po tem vprašate, vam bo znal odgovoriti.

Kako se otrok sooča s čustvi?

Otrok zmore izraziti čustva in razumeti, zakaj se on ali nekdo drug počuti, kot se, takrat, kot se nauči prepoznavati čustva pri sebi in pri drugih. Naslednja stopnja je, da se nauči nadzorovati čustva – namesto togotnosti se morda odloči za pogajanje s starši in tako doseže želeni rezultat.

Dojenček ima obdobja joka in obdobja brez joka. V tem času se uči, katere glasove uporabljati za izražanje žalosti in katere za izražanje zadovoljstva. Otrok jasneje izraža čustva v drugem letu starosti. Eno najočitnejših čustev je ponos, ko mu nekaj uspe. Kljub temu pa nenehno hlepi za potrditvijo staršev. Otrok postaja pri svojih odzivih vse spretnejši – pokazati zmore različne stopnje veselja, razočaranja in jeze.

Komentiraj

Ne zamudite zanimivih vsebin: