Ko resno zbolimo, je prva stvar, ki jo predpiše zdravnik, počitek oziroma bolniški dopust, kasneje pa smo deležni še cele palete zdravil in drugih ukrepov. Ko telo počiva, se sprožijo naravni procesi samozdravljenja. Brez ustreznega mirovanja in počitka imajo zdravila veliko manjši učinek.


meditacija

Meditacija je naravna, lahka, nenaporna tehnika globokega počitka, ki nevtralizira globoko zakoreninjen stres, izboljša mentalni potencial, počutje in medsebojne odnose ter krepi ustvarjalnost. Duha privede v globok počitek, v katerem se sprožijo naravni procesi samozdravljenja. V tem globokem nivoju osnovnega stanja zavesti so skriti vsi prirojeni telesni in duševni osebni potenciali ter sposobnosti. V stanju zavesti globokega počitka doživljamo stik z enostjo, ki je izvor in temelj vsega. Od tu črpamo varnost, tolažbo, mir, veselje, energijo in notranje vodstvo.

Človek ima prirojeno naravno sposobnost stika z najglobljim, ki je čista blaženost. Na primer prijeten občutek, ko se na morju takoj po kopanju nekaj minut prijetno pogrejemo in poležimo na soncu, je stanje globokega počitka. V tem sproščenem stanju se duh spontano spusti skozi vse bolj pretanjene nivoje misli, občutkov in zavesti. Globok počitek, ki ga doživljamo na dopustu, je ta, ki obnavlja naravne telesne in duševne potenciale.
V vsakdanu smo izpostavljeni raznim pritiskom doma, v službi in drugod. Zaradi raznih pritiskov hitrega življenjskega tempa se duh pretežno nahaja bolj na površju. Znano je, da uporabljamo v vsakodnevnem življenju manj kot 10% prirojenih sposobnosti možganov in živčnega sistema kot tudi fizičnih potencialov. Stik z izvorom in stanje blaženosti globokega počitka smo namreč zaradi premalo naravnega načina življenja bolj ali manj izgubili, obnavljamo pa ga lahko z redno meditacijo ter zdravim in koristnim načinom življenja, ki nas polni z življenjsko energijo.

Meditacija je najbolj sistematična tehnika za doživljanje finejših nivojev in oživljanje stika z izvorom, ki napaja duha in telo. Je neprecenljivo orodje in ključno sredstvo za spoznavanje lastnih potencialov ter njihovo polno uresničitev v vsakodnevnem življenju.


Vse, kar je potrebno v meditaciji narediti, je ustvariti ustrezne pogoje in
dopustiti duhu, da se spontano giblje k svojemu izvoru. Kako ustvariti te pogoje, se lahko naučimo v tečaju meditacije od učitelja. Knjiga je v tem primeru koristna za razumevanje procesa, ki se odvija, ne more pa nadomestiti živega učitelja.

Učinki meditacije

Ugotovljeno je, da ima meditacija številne ugodne učinke na duha in telo, še najbolj raziskana je meditacija z brezpomensko mantro. Omogoča globlji počitek kot v najglobljem snu, temu primerno pa se odziva tudi fiziologija, kar je izmerjeno z aparaturami v zdravstvenih institucijah po vsem svetu.
Delovanje leve in desne možganske polovice in posameznih predelov znotraj vsake možganske polovice se medsebojno uskladi v frekvenci in fazi. ‘Razglašeni’, stresni možgani postanejo z redno meditacijo ‘urejeni’, zbrani in sposobni trenutno poiskati optimalne rešitve v raznih življenjskih situacijah.

Celoten živčni sistem namreč med meditacijo zavzame posebno urejeno stanje, v katerem so posamezne živčne celice, nevroni, medsebojno maksimalno usklajeni. To stanje pa se vse bolj zadrži in ohranja tudi izven meditacije. Usklajeno delovanje možganov in mnogih življenjskih funkcij je vir usklajenega delovanja in dobrega počutja.
Ugodnih učinkov meditacije na človekov organizem se je na znanstven in poljuden način dotaknil Mitja Peruš v svoji tretji knjigi “Biomreže, mišljenje in zavest”.

Med meditacijo in še nekaj časa po njej oddajajo torej možgani zelo ugodna -valovanja, to je med 8-12 Hz, ki so značilna za zadovoljne in uspešne ljudi z urejenim življenjem. Ta valovanja se v možganih sicer spontano sprožajo, kot pokažejo meritve EEG (elektroencefalogram), ko budni in zadovoljni počivamo z zaprtimi očmi. Na primer v trenutkih, ko se zjutraj prebujamo ali preden zvečer zaspimo, ko ležimo na plaži ali uživamo v trenutkih oddiha.


V meditaciji se intenzivneje sproščajo zdravju koristni endomorfini. To so molekule ‘nevrotransmiterji’, ki iz možganov uravnavajo telesne funkcije in skrbijo za dobro zdravje in počutje. Imenujemo jih tudi ‘hormoni sreče’, saj so fizična osnova za občutek zadovoljstva. Endomorfini se naravno sproščajo v telesu, ko počnemo stvari, ki nas veselijo, sistematično pa med meditacijo. V tem smislu je meditacija odlična tehnika za osvobajanje od raznih težjih ali lažjih zasvojenosti. Daje nam neposreden občutek miru, ravnotežja in zadovoljstva, torej prav to, česar nam danes, v tem hitrem tempu in stresnih časih, še kako primanjkuje.

V krvi se zmanjša količina laktatov, ki so pokazatelji preobremenitve in stresa. V telesu se odvija zdrava biokemija, ki je osnova telesnemu zdravju in dobremu počutju.
Izredno ugodno učinkuje meditacija tudi na srčne bolnike in na povišan krvni pritisk. Ker se zato zmanjša obisk pri zdravniku in število kapi, imajo v nekaterih deželah v severni Evropi ljudje, ki redno meditirajo, znižano osnovo za plačevanje zdravstvenega zavarovanja.

Krvna analiza kaže med meditacijo na globlji počitek kot je v najglobljem snu. Znatno se zmanjša tudi poraba kisika. Merjenje prevodnosti kože kaže na izredno sproščeno psihosomatsko stanje organizma med meditacijo.

Najpomembneje pa je to, da se trenutni učinki med izvajanjem meditacije z redno prakso vse bolj širijo tudi izven časa trajanja meditacije. Dokazano je, da se pri ljudeh, ki redno meditirajo, izboljšajo odnosi v družini in okolju. Obujajo se srčne kvalitete, razvija strpnost in sočutje. Na vseh življenjskih področjih je opazna večja ustvarjalnost, originalnost in sproščenost, tako pa se izboljša tudi študijski in delovni uspeh.
Meditacija osvobaja živčni sistem napetosti in stresa ter nas vrača k naravnemu in uravnoteženemu reagiranju, usklajenemu z nami in okoljem.
Z redno meditacijo se razvijajo višja stanja zavesti, v katerih vidimo več, podobno kot če splezamo na hrib, vidimo več kot iz doline. Za višja stanja zavesti je značilen poseben način delovanja telesa in duha: ko možgani delujejo bolj usklajeno, je tudi naše razmišljanje bolj zdravo in uravnoteženo. V takih stanjih zaznavamo in uporabljamo več kot le običajnih nekaj odstotkov možganske zmogljivosti, zavest se širi in notranja kapaciteta raste.


meditacija

Vrste meditacije

Obstajajo številne vrste meditacije, prilagojene različnim ljudem. Vključujejo razne tehnike koncentracije (osredotočanje na objekt pozornosti), kontemplacije (razmišljanja), vizualizacije (predstavljanja, na primer svetlobe), uporabo zvoka na glas ali pa v mislih (mantre) in razne vizualne oblike (jantre).
V svetu najbolj raziskana in potrjena je meditacija z brezpomensko mantro, ki jo že vrsto let uspešno uporabljam tudi sama in uživam v njenih dobrobitih. Poznam mnoge ljudi, ki se jim je življenje obrnilo na bolje od trenutka, ko so začeli meditirati. Določene dobrobiti prihajajo seveda počasi, a neprenehoma in neustavljivo.

Predvsem je meditacija čudovit trening duha za doživljanje globljih nivojev zavesti, od koder prihaja intuicija ter naravni impulzi dobrota, lenost in strast, ki jih občutimo v sebi in uravnavajo naše življenje. Ko se znajdemo v raznih življenjskih okoliščinah, tako treniran duh laže spontano zdrsne v globlje in finejše nivoje stvarnosti, kjer nagonsko zazna prave rešitve in spontano pravilno reagira. Z meditacijo treniran duh je namreč v stiku s samim izvorom vsega, ki je polje vseh ustvarjalnih možnosti. Priključen je na pravo centralo ustvarjalnosti in moči, na katero se lahko opre v vsakem trenutku ter v njej poišče vodstvo, tolažbo, odgovore na vprašanja in nasvet za pravilno ravnanje.
Najgloblje, ki je izvor vsega, je naš notranji vodnik, ki je vedno z nami in nam je na voljo, če se le zavestno usmerjamo vanj. Je vir navdiha ter prinese rešitve in podporo v še tako kočljivih situacijah. Pogoj za to pa je seveda redna vsakodnevna nekajminutna praksa meditacije, ki je osnova vsega resnega dela na sebi.

Najbolj znana brezpomenska mantra je univerzalen zvok OM oziroma AUM, ki je primeren le za meditacijo na glas. Nadalje lahko uporabljamo poseben zvok za glasno meditacijo, ki ga dobimo na osebnem džjotiš-astrološkem svetovanju kot preventivni ukrep v določenih obdobjih za ublažitev neugodnih življenjskih okoliščin in vplivov.
Za mentalno meditacijo, pri kateri uporabljamo mantro zgolj kot neslišen miselni impulz, pa so bolj primerni drugi zvoki. Obstaja več sklopov brezpomenskih zvokov. Na primer meditacija z brezpomensko mantro se lahko ravna glede na telesne in osebnostne značilnosti, srčna meditacija glede na srčni utrip, integralna meditacija uporablja brezpomenske zvoke glede na rojstno karto po džjotišu-vedski astrologiji, transcendentalna pa uporablja drug sistem vedskega znanja glede na starost in psihofizični ustroj posameznika. Ti sklopi brezpomenskih manter odlično delujejo. Osebni brezpomenski zvok, ki ga dobimo v tečaju, se naučimo pravilno uporabljati skozi vse življenje.

Man pomeni duh in tra pomeni osvoboditev. Mantra osvobaja duh stresa in napetosti. Ker je njen namen privesti duha na globlje nivoje, je ne izgovarjamo na glas, ker izgubi moč. To je povezano s pogojnim refleksom: ko človek ob redni meditaciji zapre oči in začne uporabljati mantro, se duh vse bolj usmeri navznoter, h globljim nivojem. Ko mantra prodira globlje, postaja vse tišja, na koncu je včasih le še kot ritmični impulz.
Mantra je torej sidro, ki vleče duha globlje, k izvoru vsega, kjer se lahko zares odpočijemo in najdemo samega sebe. Omogoča globok počitek in normalizira delovanje živčnega sistema, postopoma pa tudi ozavestimo svoje bivanje in skrite potenciale, tako da lahko živimo polno in srečno.

Druge vrste meditacije pa uporabljajo vsebinske sklope besed ali stavke, na primer: mir vsem ali pa notranja svetloba itd. V tem smislu si lahko po predhodnem posvetovanju z učiteljem meditacije in džjotiš-astrologije tudi sami izberemo kakšno osebno in zelo učinkovito afirmacijo.

Oživljanje naravnih impulzov

Z redno meditacijo se duh čisti vseh nepravilnosti v delovanju, stresov in blokad življenjske energije. Razmišljati začne jasno, prodorno in intuitivno. Osvobaja se vse navlake in nepotrebne prtljage, ki ga obremenjuje ter mu jemlje moč.
Ko očistimo okno, znova vidimo pokrajino. Ravno tako je potrebno očistiti živčni sistem, da lahko zopet normalno deluje. Meditacija vrača živčni sistem v naravno stanje, v katerem lahko deluje usklajeno in brez motenj.

Možgani delujejo vse bolj naravno in usklajeno, ko redno meditiramo in zdravo živimo. Podobno, kot moramo skrbeti za stanovanje, ga redno pospravljati in čistiti, da se v njem dobro počutimo, je treba redno čistiti možgane motečih miselnih vzorcev in vtisov, ki se v njih nabirajo ter motijo naše delovanje, mišljenje in občutenje.
Le čist živčni sistem lahko nemoteno uravnava telesne in duševne življenjske funkcije in skrbi za pravilno obnavljanje sistema duh-telo. Ko se le-ta v globokem počitku z meditacijo postopoma uravnoveša, telo okreva in se lažje pozdravi.

Čist živčni sistem

Da bi lahko prečistili živčni sistem, ga je najprej treba umiriti. Zdravnik pri okrevanju poleg zdravil najprej predpiše počitek in mirovanje. Telo sámo ima sposobnost zdravljenja, okrevanja in celjenja, če mu le damo možnost, da se ta sposobnost izrazi.
Ko se živčni sistem umirja v meditaciji, se vse posamezne živčne celice medsebojno usklajujejo in začnejo delovati kot celota. Razglašenost in motnje izginjajo.
Proces usklajevanja nevronov (živčnih celic) med meditacijo nazorno opisuje že omenjeni avtor Mitja Peruš. Orkester nevronov mora biti dobro uglašen, da simfonija nevronske mreže (živčnega sistema) lepo zveni.

Srečni smo lahko le, ko se živčni sistem usklajeno odziva na dražljaje iz okolja. Tako se skozi misli, čustva in zavest sprožajo ustrezne reakcije, ki nas vodijo v uspešno in usklajeno aktivnost.

Vsaka misel vpliva na sistem duh-telo. Ko živčni sistem vsak dan nekaj minut umirjamo in čistimo z meditacijo, se v njem sprožijo zdravilni procesi. Preklapljanje živčnih celic na fizični ravni se poenoti, medsebojno se povežejo in delujejo usklajeno. Na ravni bio-elektro-kemijskih impulzov se v živčevju vzpostavlja naravno ravnotežje. Odpravljajo se celične nepravilnosti in posledice preobremenitev, ki jih v organizem zapiše stres. Spomin, ki je shranjen v povezavah med živčnimi celicami (v sinapsah), beleži nove vtise in se osvobaja starih. Endomorfini, ki se intenzivneje sproščajo med meditacijo, so vrsta molekulskih prenosnikov sporočil med živčnimi celicami in fizična osnova za dobro počutje ter občutenje sreče.

Podobno kot se sončni žarki ali mesečeva svetloba lahko zrcalijo le na mirni gladini vode, začnejo z umirjanjem v meditaciji skozi naše misli, čustva in zavest presevati božanske lastnosti, ki so nam prirojene in počivajo globoko v naši duši. Vse bolj občutimo intuicijo, ki nas vodi kot svetilnik ladjo. Ustvarjalnost se začne prebujati in kipeti na površje v obliki novih idej in rešitev. Vse bolj se zavedamo smisla in namena svojega obstoja ter ga uresničujemo. Občutimo radost in predanost življenju ter neuničljivemu obstoju, ki je temelj vsega, kar nas povratno bogati z valovi blaženosti in usklajenosti z okoljem. Takrat smo na pravem mestu, ob pravem času, s pravimi ljudmi in delamo prave stvari, svobodni in nevezani, pa vendarle ljubeči, sočutni in čuteči.

Seveda je opoldansko sonce razsvetljenja še daleč, vendar nam vsak žarek, ki vstopa v naše življenje, daje slutiti o čudežu in čarobnosti našega obstoja.
Meditacija je vir dobrega počutja v vsakodnevnem tempu aktivnosti, če si le vzamemo zanjo po nekaj minut vsakodnevno. Ko se umirimo v meditaciji, spolzi duh globlje, v vse  bolj pretanjene nivoje misli in občutkov, ki so za nas veliko bolj ugodni kot tisti na površju. In slednjič, stik s samim izvorom, z neuničljivo življenjsko iskro ali kakorkoli pač imenujemo enost, ki je temelj vsega, je čista blaženost, ustvarjalnost in mir. Navznoter mir kot v središču orkana, navzven pa kar vrvi od silne energije ustvarjalnih možnosti. Z redno meditacijo občutimo dinamičen mir, ta pa je temelj za skladno in pravilno ravnanje, ki prinaša srečo, zdravje in dobre rezultate.

Nerina Darman

Komentiraj

Ne zamudite zanimivih vsebin: