Menopavza označuje čas v življenju ženske, ko se ji ustavi menstruacija. V Veliki Britaniji je povprečna starost, ko se ženska stopi v menopavzo, 52 let, v ZDA pa 51 let. Tudi pri nas je povprečna starost okoli 50. leta. Menopavza je del ženskega življenja, tako kot puberteta. Simptomi, ki nakazujejo na menopavzo, lahko nastopijo že več kot eno leto pred realno menopavzo. Menopavza je trajna ukinitev menstruacije. Perimeniopavza je od 3- do 5-letno obdobje pred menopavzo, ko začneta ravni estrogena in progesterona upadati.


menopavza

Simptomi menpavze

Strokovnjaki pravijo, da je menopavza potrjena, ko je ženska brez menstruacije že eno leto. Simptomi menopavze pa se lahko pojavijo tudi, ko je obdobje enega leta že mimo. Najpogostejši simptomi menopavze so:

  • neredne menstruacije,
  • med perimenopavzo se ravni estrogena in progesterona znižujeta, zato se znižuje tudi možnost zanositve,
  • suha, srbeča nožnica,
  • bolečine med spolnim odnosom,
  • vaginalna vnetja,
  • vročinski oblivi – nenaden občutek toplote v zgornjem delu telesa; lahko se začnejo na obrazu, vratu in prsih, nato pa se širijo navzgor ali navzdol (odvisno od tega, kje se je začelo); koža na obrazu, vratu in dekolteju pordeči in ženska se začne potiti,
  • neenakomeren srčni utrip – palpitacije,
  • nočno potenje,
  • motnje s spanjem,
  • anksioznost,
  • težave in okužbe sečil,
  • razdražljivost in nihanje razpoloženja,
  • nabiranje maščob okoli trebuha,
  • izpadanje las,
  • težave s spominom,
  • izguba velikosti in polnosti prsi.

Zakaj nastane menopavza in perimenopavzo?

Ženska se rodi s približno 2 milijonoma jajčec. Z leti se vsa ta jajčeca porabijo, in ko se to zgodi, se tvori manj estrogena in progesterona v telesu. Hormon, imenovan hormon za stimulacijo mešička ( FSH ), ki običajno proži ovulacijo, jo poskuša sprožiti na vse načine. Če občutite znake menopavze, vam bo vaš zdravnik mogoče dal izmeriti nivo FSH hormona, s katerim bo lahko ugotovil, če resnično trpite za menopavzo.

Zaradi menstrualnega ciklusa se raven progesterona pred začetkom menopavze prične zniževati, kar velja tudi za estrogen. Raven progesterona se zniža popolnoma, skoraj na 0, medtem ko se raven estrogena zaustavi nekje med 40 in 50 %. Taka razlika privede do porušenja naravnega ravnotežja, ki ima za posledico dominacijo estrogena, kar omogoči zvišane aktivnosti slednjega. Večino negativnih stranskih posledic, ki jih povzroča estrogen, progesteron nevtralizira.


Seznam simptomov, ki jih povzroči, ali pa poslabša dominacija estrogena:

  • alergije,
  • utrujenost,
  • pridobivanje na telesni teži,
  • slabšanje spominskih sposobnosti,
  • rak na maternici,
  • hipoglikemija,
  • nastanek fibroznih pojavov v maternici,
  • zmehčanje prsi,
  • zmanjšan libido,
  • bolezni na žolčniku,
  • spontani splavi,
  • pospešeno staranje,
  • depresija,
  • nastanek fibroznega tkiva v dojkah,
  • razdražljivost,
  • neplodnost,
  • zamegljeno razmišljanje,
  • povečan riziko infarktov.

Hormoni in menopavza

Prisotnost progesterona prepreči negativne aktivnosti s strani estrogena. Progesteron je predhodnik drugih hormonov v telesu, vključno z estrogenom, testosteronom, in še zlasti kortikosteroidov.

V jajčnikih se tvorita dva hormona: estrogen in progesteron. Kadar med njima ne obstaja ravnovesje, lahko nastanejo različne bolezni, ki so povezane z nepravilnim delovanjem hormonov.

Hormona estrogen in progesteron urejata menstruacijo oz. natančneje: estrogen uravnava menstruacijo, medtem ko je progesteron vključen v pripravo telesa na nosečnost. Ko jajčniki začnejo proizvajati manj obeh hormonov, je to začetek perimenopavze.


Upadanje hormonov se začne že po dopolnjenem 30. letu, vedno več težav pa opažamo že pri mlajših ženskah. Prevladujočega hormona progesterona, ki nastopi po ovulaciji, jajčniki vsako leto proizvajajo vedno manj. Ravno zaradi tega se ženska neplodnost začne pojavljati že veliko pred menopavzo. Prav tako vedno več žensk doživlja prezgodnjo menopavzo zaradi pešanja delovanja jajčnikov.

Prezgodnja menopavza je lahko posledica:

  • pomanjkljivosti encimov,
  • pomanjkanja vitaminov in mineralov,
  • presežka težkih kovin in drugih strupov,
  • Downovega sindroma,
  • Turnerjevega sindroma,
  • bolezni nadledvičnih žlez,
  • težav s ščitnico,
  • odstranitve jajčnikov,
  • radioterapije, kemoterapije,
  • mumpsa, malarije, tuberkuloze, noric …

menopavza

Diagnoza postavitve menopavze ali perimenopavze

Poleg krvne preiskave, kjer vam izmerijo raven FSH (folikle stimulirajoči hormon), se zelo priporoča testiranje vrednosti estrogena in progesterona ter delovanja ščitnice, saj so težave s ščitnico pogosto zapostavljene.

Testiranje

Testi sline dajo zanesljive rezultate, ker merijo le proste molekule progesterona in estrogena, ki sta telesu razpoložljiva.


Kakšne so možnosti za zdravljenje menopavze ali perimenopavze?

Le okoli 10 % žensk poišče zdravniško pomoč v času menopavze. Mnoge ženske ne potrebujejo zdravljenja. Vendar če simptomi vplivajo na vsakodnevno življenje, je vsekakor priporočljivo, da obiščejo zdravnika. V tujini se ženske po pomoč zatečejo k dietetikom in prehranskim svetovalcem, saj je pravilna prehrana ključ do omilitve simptomov. Pri nas in v tujini se nekatere ženske še vedno odločajo za hormonsko nadomestno terapijo, kljub stranskim učinkom.

Tveganja hormonske nadomestne terapije

  • Sproža tveganje nastanka raka dojk.
  • Povečuje tveganje za nastanek raka jajčnikov.
  • Povečuje tveganje za nastanek raka maternice.
  • Sproža tveganja nastanka srčnih obolenj.
  • Sproža nevarnost kapi.
  • Sproža nastanek težav z venami.
  • Pospešuje delovanje možganskih funkcij.

Robert Reid, profesor in vodja oddelka za reproduktivno endokrinologijo in neplodnost na Univerzi Queen, je dejal, da ni treba vsem ženskam s težavami v menopavzi takoj poseči po hormonski terapiji, saj so tveganja prevelika. Bolj priporoča spremembo prehrane, telesnih aktivnosti in svetuje nekatere naravne prehranske dodatke, ki zelo omilijo težave v menopavzi. Prav tako zdravniki mnogim ženskam priporočajo antidepresive, medtem ko prof. Reid veliko bolj priporoča dodatke aminokislin in spremenjeno prehrano. Tudi pri odvečnih maščobah je prehrana ključna.

Kako si pomagamo sami

Vročinski oblivi

  • Dnevna telesna aktivnost.
  • Ne nosite tesnih oblačil.
  • Prepričajte se, da v spalnici ni vroče.
  • Poskusite zmanjšati vaše ravni stresa, tudi s pomočjo pomembnih aminokislin.
  • Ne uživajte začinjene hrane, kofeina, nikotina in alkohola.

Motnje spanja:

  • Redno se gibajte. Vendar ne prepozno.
  • Pojdite spat in vstajajte ob istih urah, tudi med vikendi.

Nihanje razpoloženja:

  • Ukvarjajte se z redno telesno vadbo.
  • Ne pozabite na aminokisline.
  • Hodite na jogo.

Suhost nožnice

V nožnico si vstavite kapsulo omega 3.

Urinska inkontinenca

Delajte vaje za mišice medeničnega dna – Keglove vaje. Če vadite trikrat ali štirikrat na dan, boste razliko najverjetneje opazili že po nekaj tednih.

Prekomerna telesna teža/debelost in preprečevanje osteoporoze

Jejte dobro uravnoteženo prehrano, ki vsebuje veliko zelenjave, sadja, žit brez glutena, vlaknin in nerafiniranih ogljikovih hidratov. Uživajte laneno olje, poskusite zaužiti od 1200 do 1500 miligramov koralnega kalcija in dodatek vitamina D3. Vsako noč spite vsaj 7 ur. Zelo priporočljiva je koreninica divji yam oz. njen ekstrakt.

Kaj pa prehrana?

Hrana, bogata z naravnim estrogenom

  • alfaalfa
  • živalska hrana
  • janež – seme
  • jabolka, razen zelena
  • pekovski kvas
  • ječmen
  • pesa
  • korenje
  • češnje
  • čičerika
  • detelja
  • črni grah
  • kumare
  • mlečni izdelki
  • dateljni
  • jajčevci
  • komarček
  • laneno seme
  • česen
  • hmelj
  • sladki koren
  • oves
  • oljčno olje
  • oljke
  • papaja
  • peteršilj
  • grah
  • paprika
  • slive
  • granatno jabolko
  • krompir
  • vse oblike sladkorja
  • rdeči fižol
  • črna detelja
  • rabarbara
  • riž (beli)
  • žajbelj
  • sezamovo seme
  • ohrovt
  • soja in vse iz soje
  • sončnična semena
  • paradižnik
  • pšenica
  • vsa predelana hrana
  • jajca
  • oljčno olje, olive
  • olje sivke in svetlina

Hrana, ki zavira estrogen

  • jagode
  • brokoli
  • ajda
  • zelje
  • agrumi
  • koruza-ne preveč
  • fige
  • sadje (razen sladkih jabolk, češenj, datljev, granatnega jabolka)
  • stročji fižol
  • konopljino olje
  • kvinoja
  • melone
  • proso
  • divji riž
  • začimbe
  • čebula
  • hruške, zeleno jabolko
  • buče, bučke
  • tapioka
  • špinača, blitva
  • divji yam

Tudi moški imajo svojo meno pavzo, ki se imenuje andropavza.

VEČ VSEBIN: