Ribe in lupinarji v svojih telesih kopičijo živo srebro, ki je nevarno za nosečnice in matere, ki dojijo. Po drugi strani pa so omega-3 maščobne kisline v ribah pomembne za otrokov razvoj. Kako torej jesti ribe in se izogniti živemu srebru?


Ribe so odličen vir omega-3 maščobnih kislin (še posebej DHA in EPA), ki so pomembne za razvoj otrokovih možganov in oči. Vsebujejo malo nasičenih maščob in veliko beljakovin, vitamina D ter drugih hranil, ki so ključna za otrokovo zdravje. Po drugi strani pa nekatere vrste rib vsebujejo onesnaževalce, kot je npr. živo srebro.

ribe in dojenje

Otrok dobi omega-3 maščobne kisline preko materinega mleka, zato se večina strokovnjakov strinja, da je dobro, da doječe matere uživajo ribe. Vendar se po mleku lahko prenaša tudi živo srebro, ki je nevarno za otrokov razvoj. Zato je treba vedeti, katere ribe so »varne« in kakšno količino rib uživati.

Kako živo srebro pride v ribe?

Nekateri viri živega srebra so naravni (npr. vulkani, gozdni požari). Živo srebro se sprošča tudi iz elektrarn, cementarn ter pri kemični in industrijski proizvodnji (ne vsaki). Lahko se sprošča iz zavrženih termometrov in termostatov.


Ko živo srebro preide v vodo, ga bakterije spremenijo v metilirano živo srebro. Ribe absorbirajo metilirano živo srebro iz vode, v kateri plavajo, in iz hrane, ki jo jejo. Metilirano živo srebro je zelo strupena organska oblika živega srebra, ki se veže na beljakovine v ribjih mišicah in ostane v njih tudi, ko ribo skuhamo. Ta kovina je v velikih odmerkih škodljiva za razvijajoče se otrokove možgane in živčni sistem (je nevrotoksična).

Živo srebro in dojenje

Če pojemo tako ribo, se v naše telo iz nje absorbira metilirano živo srebro. Železo po navadi ne prehaja v mleko v velikih količinah, vendar dojenčkovo telo absorbira vse železo, ki mu vse preiti v mleko. Strokovnjaki si še vedno niso enotni, koliko živega srebra škodi. Po drugi strani se večinoma strinjajo, da ni dobro, če se matere, ki dojijo, izogibajo ribam (oziroma če majhnim otrokom umaknejo ribe z jedilnika).

Zakaj ne smemo nehati jesti rib?

Ribe so preveč dobra hranilna izbira, da bi jih opustili. Večina strokovnjakov se strinja, da prednosti uživanja rib po navadi odtehtajo slabosti. Menijo tudi, da je nemogoče, da bi se živemu srebru popolnoma izognili, v majhnih odmerkih pa ni škodljivo. Če doječa mati neha jesti ribe, da bi se izognila živemu srebru, je njen otrok lahko prikrajšan za zdrava hranila, še menijo strokovnjaki. Študije so pokazale, da zadosten vnos omega-3 maščobnih kislin med nosečnostjo in dojenjem pozitivno vpliva na otrokov kognitivni razvoj ter na razvoj vida.

Ribe, ki imajo največ živega srebra

Ameriški urad za živila in zdravila in agencija za varstvo okolja sta leta 2004 ustanovila skupni svetovalni odbor glede živega srebra v ribah. Identificirali so štiri vrste rib, za katere je dobro, da se jih nosečnice in doječe matere izogibajo, saj imajo visoko vsebnost živega srebra. To so: morski pes, mečarica, skuša in graditeljica. Nekateri drugi strokovnjaki so ta seznam še razširili z zamrznjeno tuno, progastim brancinom, skakavko, antarktično zobato trsko, gofom in še nekaterimi drugimi, redkejšimi vrstami rib.


Koliko in katero ribo jesti?

Strokovnjaki priporočajo dve porciji rib ali lupinarjev tedensko. Ugotovili so, da so ribe, ki imajo malo živega srebra, in veliko zdravih maščob, sledeče: inčuni, slanik, skuša (atlantska, pacifiška, lokarda), šarenka (gojena), losos (divji ali gojeni), sardine, bele ribe (globokomorske ribe s plavutmi, kot so trska, vahnja, oslič).

Ne bojte se rib, saj vam in vašemu otroku živo srebro v manjših količinah ne more škodovati. Rib ne umikajte z jedilnika, ampak jih zmerno uživajte (do dvakrat na teden).

Komentiraj

Ne zamudite zanimivih vsebin: