Nosečniški diabetes je oblika sladkorne bolezni tipa 2, ki se pojavi pri treh odstotkih žensk in v devetdesetih odstotkih primerov izgine po porodu. Zakaj sploh pride do diabetesa v času nosečnosti in kako se z njim spopasti?


Eden od razlogov za nosečniški diabetes je hormonski stres, ki vodi v nepravilno porabo inzulina. Iz tega se nato razvije sladkorna bolezen. Velika verjetnost, kar 20-odstotna, da bo ženska zbolela za to obliko diabetesa, je predhodna nosečnost – da je torej že rodila. Tveganje predstavljata tudi debelost in sladkorna bolezen v družini.

Sladkorna bolezen v nosečnosti

Kako ga prepoznati?

Nosečniški diabetes pogosto odkrijejo v drugem ali tretjem trimesečju nosečnosti. Prepoznamo ga bo hudi žeji in pogostem uriniranju. Ženske, ki zbolijo za to obliko diabetesa, imajo večje tveganje za nastanek diabetesa tipa 2 kasneje v življenju. Pri njih je nekoliko večje tveganje tudi za spontani splav, smrt ploda v maternici, anomalije ploda, okvaro nevralne cevi in razcep ustnic pri zarodku. Vendar brez panike, možnosti za to so resnično majhne.

Dieta pri nosečniškem diabetesu

Nosečniško sladkorno bolezen v večini primerov zdravijo z dieto, vbrizgavanje inzulina z injekcijo pa pride na vrsto šele, če zdravljenje s slednjo ni uspešno. Dieta predpisuje uživanje 1,1 grama beljakovin na kilogram telesne teže in največ 35 odstotkov maščob, pri čemer se je treba izogibati transmaščobam in nasičenim maščobam. Ker ogljikovi hidrati najbolj vplivajo na dvig koncentracije glukoze v krvi, jih je treba zaužiti največ 175 gramov. To količino ogljikovih hidratov je najbolje razporediti čez cel dan, saj jih telo zjutraj slabše izkoristi. Zjutraj jih je priporočljivo uživati 15 do 30 gramov.


Kaj izločiti z jedilnika?

Izogibajte se hrani, ki vsebuje maščobe: ocvrtim jedem, loju, svinjski masti, zabeli, ocvirkom, surovemu maslu, trdi margarini, mastnemu mesu vseh vrst, vidni maščobi na mesu (npr. koža na perutnini), polnomastnim mlečnim izdelkom in industrijsko pripravljenim jedem (npr. golaž iz konzerve).

Izogibati se je treba ogljikovim hidratom z višjim glikemičnim indeksom, npr. belemu kruhu, belim testeninam ipd. Priporočljivo jih je zamenjati s polnozrnatimi izdelki, zelenjavo in stročnicami, ki vsebujejo tudi ogromno vlaknin. Z jedilnika skušajte izločiti hrano z veliko sladkorja, kot so: slaščice, pecivo, torte, marmelade, džeme, med in brezalkoholne pijače.

Nosečnice s sladkorno boleznijo naj se izognejo tudi prevelikemu vnosu natrija. V večjih količinah je dodan industrijskim kremnim juham in omakam, jušnim koncentratom, konzervirani zelenjavi in okisani zelenjavi v kozarcih.

Kaj jesti?

V času diete je priporočljivo uživati večje količine svežega sadja in zelenjave, živila, bogata z vlakninami (npr. polnozrnata živila) ter živila, ki imajo znak varovalnega živila. Obroke pripravljajte s kuhanjem, dušenjem v aluminijasti foliji ali v lastnem soku ter pečenjem z zelo malo dodanega olja.


Ne zanemarite telesne aktivnosti!

V nosečnosti ne smemo zanemariti gibanja – priporočena je aktivnost 20 minut na dan. Za nosečnice je nadvse priporočljiva hoja. Gibanje je zelo pomembno tudi za bodoče mamice s sladkorno boleznijo, saj zmanjšuje odpornost na inzulin, skrbi za uravnavanje koncentracije glukoze v krvi ter preprečuje nabiranje odvečne maščobe. Poleg tega olajša porod in zmanjša psihološki stres.

Komentiraj

*****************