Naučite se spoštovati svoj naravni ritem in čimbolje spati! Znanstveniki se veliko ukvarjajo s problematiko spanja. Tako so nekoč prišli do spoznanja, da znaša optimalna dolžina človekovega spanja osem ur. To na splošno seveda sploh ne drži.


spanje

Vsakdo že po sebi in svojih bližnjih ve, da ga nekdo potrebuje več in nekdo manj. Tisti med znanstveniki, ki preučujejo ritme in cikluse v človekovem življenju, se imenujejo kronobiologi. Njihovo temeljno spoznanje se glasi, da je potreba po količini spanca popolnoma individualna zadeva in da je genetsko pogojena.

Novorojenček spi povprečno od sedemnajst in osemnajst ur na dan, devetletni otrok od devet do deset ur, mlajši odrasli človek okoli sedem ur in pol itd. Današnji nori čas se je tudi na tem področju izkazal za zelo vpliven dejavnik, saj danes povprečen spanec traja že nekako šest ur in pol.

Znano in evidentno je dejstvo, da mnogi med nami ne spijo dovolj oziroma imajo velike težave z nespečnostjo. Razlog za to leži v dejstvu, da niso usklajeni z lastno notranjo uro.


Med dejavniki, ki neugodno vplivajo na spanje, bodisi da ga prekinjajo ali onemogočajo bodisi da povzročajo njegovo površnost, so najpomembnejši tile:

  • dieta (pri izgubljanju telesne teže je izguba spanca precej običajna)
  • uživanje kave po 18 uri
  • alkohol (ki pogosto povzroča bujenje ponoči)
  • premalo gibanja
  • previsoka ali prenizka temperatura v spalnici (čez 23 ali pa pod 15 stopinj Celzija)
  • razni stresi.

POMAGAMO SI LAHKO SAMI
Pri tem stvar prav gotovo ni enostavna. Eden od osnovnih naravnih principov je zadrževanje obstoječega stanja, zaradi česar pri vsaki vzpodbudi najprej dosežemo nasprotno delovanje, ki naj bi nas prepričalo, da stanja ni potrebno spreminjati. Tako se vsak poskus spremembe ritma kaj kmalu izjalovi, saj notranje ure ni mogoče zamenjati. Kljub vsemu pa je mogoče z veliko truda in potrpežljivosti tudi na tem področju doseči določene rezultate, katerih namen je vsaj omiliti težave, ki jih imamo zaradi napačnega ali neprimernega življenjskega ritma.

RECEPT ZA “NOČNE PTICE”
Če ste po naravi “nočna ptica”, spadate najverjetneje med tiste ljudi, ki se jim telesna temperatura zniža nekoliko kasneje. To je tudi razlog, da ste zjutraj precej zmedeni, medtem ko ste bili noč pred tem še zelo pozno bistri kot le kaj. Znanstveniki so se dolgo ukvarjali z načini, kako pomagati pri teh spremenjenega ritma spanja. Tzv. “časovna terapija” temelji na teoriji, da človek lahko vpliva na svoj notranji ritem spanja, če ga spreminja po malem in dolgo časa, namesto da bi se silil živeti v ritmu, ki mu ne ustreza.

Za to metodo potrebujemo nekaj odločnosti, zvrhan koš discipline in pa kak teden dopusta, saj v tem času ne bomo delovali čisto običajno. Čas odhoda v posteljo vsak večer premaknemo za dve do tri ure. Za primer: če navadno k počitku ležemo ob dveh zjutraj, gremo naslednjega dne spat ob petih, nato ob osmih, pa enajstih itd.


Tega sistema se je potrebno držati teden dni, se pravi do časa, ko dosežemo predvideni oziroma zaželeni primerni čas za odhod na počitek (npr. 23-24h). “Trik” te metode se skriva v dejstvu, da ne smemo spati običajnih šest, sedem ali osem ur, temveč da vedno vstanemo ob isti uri. Za vse to je seveda potrebno ogromno volje, vendar se ista težava pojavlja pri vseh metodah spreminjanja (zakoreninjenih) navad, npr. pri kajenju, hujšanju in drugje. Seveda pa je izredno pomembno tudi to, da se kasneje doseženega časa za odhod na počitek dosledno držimo, saj v nasprotnem primeru spet pokvarimo svoj ritem.

ZDRAVILO ZA “PREZGODNJE”
Precej si lahko pomagajo tisti, ki hodijo spat zgodaj, “s kurami”. Le-ti spadate med tiste ljudi, ki se jim telesna temperatura zniža že v prvih večernih urah, zato ležete zgodaj in se zgodaj tudi zbudite. Terapija je zelo enostavna: pripravite se do tega, da teden dni hodite spat vsak dan po petnajst minut kasneje. Ko v tem tednu (ali pa po potrebi še kakšen dan dlje) dosežete čas, ki ste si ga izbrali za primernega za odhod na počitek, vam preostane drugi, za mnoge težji del terapije, da pri tem času tudi ostanete.

NEKAJ NASVETOV ZA DOBER SEN

  • Vsak večer se na počitek odpravite ob istem času, po možnosti tudi ob koncu tedna.
  • Vstanite ob istem času, tudi če ste legli pozneje.
  • Ne dremljite čez dan, če imate težave s spancem.
  • Ne spite ob glasbi ali prižgani luči. To sta vplivna zunanja dejavnika, ki onemogočata globok sen.
  • Seks pred spanjem sprošča.
  • Pred nočnim počitkom pojejte medenjak ali kak drug grižljaj, ki je bogat z ogljikovimi hidrati.
  • Redna telovadba pozno popoldne sprošča tako duha kot telo.
Komentiraj

*****************